Algemene voorwaarden van Vanden Borre Life
DEFINITIES
“Dienst(en)”: duidt de prestaties aan waarop de Klant recht heeft in het kader van zijn Vanden Borre Life Garantiecontract.
“Downgrade”: duidt de wijziging aan van de formule van het Garantiecontract, van de formule “Groot elektro + tv” naar de formule “Groot elektro”.
“Garantiecontract”: duidt de voorwaarden aan waaronder de Klant intekent op de Dienst en de Dienst gebruikt.
“Groot elektro”: duidt de grote elektrische huishoudapparaten aan van de volgende categorieën: wasmachine, droogkast, vaatwasmachine, oven, kookplaat, fornuis, koelkast, diepvriezer, wijnkoelkast, inbouwmicrogolfoven (met uitsluiting van elk ander product zoals: mini-oven/convectieoven, vrijstaande microgolfoven, (inbouw-)koffiemachine, airconditioner, dampkap, warmhoudlade, accessoires).
“Herstelbaarheidsperiode”: duidt de periode aan tijdens dewelke, na afloop van de Wachttermijn, de werkuren en de kosten van onderdelen, alsook de verplaatsingskosten gedekt worden door het Garantiecontract in geval van Materiële Panne.
“In Aanmerking Komend Product” of “Product”: Product dat kan gebruik maken van de Dienst Vanden Borre Life. De lijst van In Aanmerking Komende Producten wordt opgenomen in het door de Klant ondertekende contract.
“Interventieadres”: duidt het adres aan waarop de interventies zullen worden uitgevoerd. Dit adres wordt aangegeven in het door de Klant ondertekende contract.
“Klant”: duidt de meerderjarige natuurlijke persoon aan die het Garantiecontract heeft onderschreven.
“Materiële Panne”: duidt een slechte werking van het In Aanmerking Komend Product aan die veroorzaakt wordt door een elektrisch, elektronisch, elektromechanisch of mechanisch verschijnsel binnenin het product en die niet het resultaat is van een niet-conform gebruik van het Product of van een externe oorzaak. In deze Algemene Voorwaarden van de Dienst wordt de Materiële Panne zonder onderscheid aangeduid door de termen “Materiële Panne” of “Panne”.
“Onherstelbaarheid”: duidt het geval aan van onbeschikbaarheid van de nodige onderdelen of het geval waarin de totaalprijs van de herstelling (aan het tarief buiten garantie van Vanden Borre) hoger is dan de prijs van een gelijkwaardig nieuw product, met een maximum van € 5.000.
“Televisie” of “tv” : duidt enkel de volwaardige tv-toestellen aan, met uitzondering van andere beeldschermen, projectoren, …
“Upgrade”: duidt de wijziging aan van de formule van het Garantiecontract, van de Formule “Groot elektro” naar de formule “Groot elektro + tv”.
“Vanden Borre”: duidt de NV Fnac Vanden Borre, met maatschappelijke zetel Slesbroekstraat 101, 1600 Sint-Pieters-Leeuw, ondernemingsnummer 0412.723.419 aan
“Wachttermijn”: duidt de termijn van 60 (zestig) dagen aan vanaf de ondertekening van het Garantiecontract of van een Upgrade, tijdens dewelke de werkuren, de kosten van onderdelen, alsook de verplaatsingskosten nog niet gedekt zijn door het Garantiecontract in geval van een Materiële Panne.
VANDEN BORRE LIFE: HET AANBOD
Wat is Vanden Borre Life?
Vanden Borre Life is een commerciële garantie en een herstelservice die door Vanden Borre wordt aangeboden onder de vorm van een maandelijks abonnement. Hiermee kan je gebruik maken van onze hersteldienst op afstand of op het Interventieadres, met de bedoeling de levensduur van jouw Producten te verlengen. Deze Dienst is van toepassing tijdens de duur van het Garantiecontract op al jouw bestaande en toekomstige In Aanmerking Komende Producten, ongeacht de plaats waar ze zijn aangekocht en hun aantal.
Met een Vanden Borre Life Garantiecontract heb je recht op de volgende service:
• Wanneer een In Aanmerking Komend Product dat is aangekocht bij Vanden Borre een Materiële Panne vertoont tijdens zijn Herstelbaarheidsperiode, zal Vanden Borre de herstelling volledig gratis uitvoeren. Er worden dus geen kosten aangerekend voor de nodige verplaatsingen, diagnose per telefoon of op het Interventieadres, onderdelen en werkuren. Als het In Aanmerking Komend Product dat is aangekocht bij Vanden Borre niet door Vanden Borre hersteld kan worden tijdens de Herstelbaarheidsperiode, biedt Vanden Borre Life eveneens de mogelijkheid om je een tegoedbon toe te kennen voor het bedrag van de aankoopprijs van het Product (kortingen afgetrokken).
• Wanneer een In Aanmerking Komend Product dat niet is aangekocht bij Vanden Borre een Materiële Panne vertoont tijdens zijn Herstelbaarheidsperiode, wordt een forfaitair bedrag van € 79 aangerekend en betaalbaar tijdens de eerste interventie op het Interventieadres. Dit vast bedrag is een forfaitaire kost voor de herstelling van het Product en, na de uitvoering daarvan, de opname van het Product in het Garantiecontract. Wanneer bij de afsluiting van dit eerste interventiedossier de Onherstelbaarheid van het Product wordt vastgesteld door de technieker, krijg je dit bedrag van € 79 vergoed onder de vorm van een waardebon. Deze waardebon wordt uitgeschreven na het bezoek van de technieker. In alle andere gevallen blijft dit bedrag verschuldigd. Echter, in geval van een nieuwe Panne tijdens de Herstelbaarheidsperiode aan hetzelfde Product, neemt Vanden Borre de kosten voor verplaatsing, onderdelen en werkuren volledig ten laste in het kader van jouw Garantiecontract. Indien de Onherstelbaarheid wordt vastgesteld, wordt er geen herstelling uitgevoerd en is er geen compensatie voorzien.
Welke zijn de verschillende formules Vanden Borre Life?
Bij de ondertekening van het Vanden Borre Life Garantiecontract, kan je kiezen tussen twee formules:
• Formule “Groot elektro”: deze eerste mogelijkheid omvat de In Aanmerking Komende Producten van het type Groot elektro;
• Formule “Groot elektro + tv: deze tweede mogelijkheid omvat de In Aanmerking Komende Producten van het type Groot Elektro en Televisies.
Kan ik mijn formule aanpassen?
Upgrade
Als Klant met een Vanden Borre Life Garantiecontract “Groot elektro” kan je op elk ogenblik je formule wijzigen door over te schakelen naar het aanbod “Groot elektro + tv”, zelfs tijdens de initiële looptijd. Deze wijziging, ook “Upgrade” genoemd, kan uitgevoerd worden, ook al werd er in het verleden een “Downgrade” of een interventie uitgevoerd. Je kan deze wijziging uitvoeren in de winkels van Vanden Borre of door onze klantendienst te contacteren op het nummer 02/334.00.00 of per mail naar het adres service@vandenborre.be.
Je zal vervolgens de Algemene Voorwaarden die op de dag van de wijziging van toepassing zijn, moeten aanvaarden en een nieuw contract moeten ondertekenen, waarop een nieuwe initiële looptijd van 12 maanden van toepassing is. Voor Televisies start een Wachttermijn van 60 dagen vanaf de ondertekening van de Upgrade. Voor de grote elektrische huishoudapparaten blijft de einddatum van de Wachttermijn van het oorspronkelijke Garantiecontract gelden.
Downgrade
Als Klant met een Vanden Borre Life Garantiecontract “Groot elektro +tv” kan je, na de initiële looptijd, je formule wijzigen door over te schakelen naar het aanbod “Groot elektro”. Deze wijziging, ook “Downgrade” genoemd, kan enkel uitgevoerd worden door onze klantendienst te contacteren op het nummer 02/334.00.00 of per mail naar het adres service@vandenborre.be.
Welke impact heeft Vanden Borre Life op de wettelijke garantie?
Het Garantiecontract heeft geen gevolgen voor de rechten die de Klant geniet op grond van de wettelijke garantie. Wanneer je het Product niet bij Vanden Borre hebt aangekocht, herinneren wij je eraan dat Vanden Borre niet instaat voor de wettelijke garantie. Je moet contact opnemen met de verkoper van het Product voor de toepassing van de wettelijke garantie.
Wie kan een Vanden Borre Life Garantiecontract afsluiten?
De Dienst is enkel voorbehouden voor particuliere klanten die woonachtig zijn in België, voor een persoonlijk gebruik binnen het gezin. Ze is niet bestemd voor professionele klanten, noch voor commercieel, professioneel of collectief gebruik (buiten de familiekring). Je moet beschikken over een bankrekening bij een instelling van de SEPA-zone. Je moet tevens een My Vanden Borre account hebben. Als je geen account hebt, zal er automatisch een account aangemaakt worden bij de ondertekening.
Hoe kan ik de Herstelbaarheidsperiode van mijn Product kennen?
De Herstelbaarheidsperiode wordt aangegeven in jouw Contract. Voor de Producten aangekocht bij Vanden Borre is de Herstelbaarheidsperiode vermeld op je factuur, die je op elk moment kan consulteren in je My Vanden Borre account.
Hoe kan ik Vanden Borre Life in werking stellen?
Indien je een slechte werking aan één van jouw In Aanmerking Komende Producten vaststelt, kan je telefonisch contact opnemen met onze dienst na verkoop. Indien nodig, bijvoorbeeld wanneer het probleem niet vanop afstand kan worden opgelost, voorziet Vanden Borre de interventie van een technieker.
Bezoek van de technieker
De technieker komt enkel tussen op het Interventieadres en enkel voor In Aanmerking Komende Producten.
Als je jouw product niet bij Vanden Borre hebt aangekocht zal de technieker bij de eerste interventie vragen om de aankoopfactuur te tonen. Als het gaat om een In Aanmerking Komend Product betaal je een forfaitaire prijs van € 79 voor de eerste interventie van de technieker op dit Product en, na de uitvoering daarvan, de opname van het Product in het Garantiecontract. Als het geen In Aanmerking Komend Product is, zijn de tarieven van onze dienst na verkoop en onze Algemene Herstellingsvoorwaarden van toepassing.
Voor Vanden Borre-Producten zijn er geen extra kosten voor de opname van het Product in het Garantiecontract.
Tijdens de Herstelbaarheidsperiode, na afloop van de Wachttermijn, worden er in geval van een Materiële Panne van een In Aanmerking Komend Product verder geen kosten aangerekend voor verplaatsing, diagnose, werkuren of onderdelen die nodig zijn voor de herstelling van de panne. Buiten de Herstelbaarheidsperiode, tijdens de Wachtperiode en/of als het niet gaat om een Materiële Panne gelden de tarieven van onze dienst naverkoop en onze Algemene Herstellingsvoorwaarden.
Na elk bezoek van de technieker wordt een interventieverslag toegestuurd.
Toekenning van tegoedbonnen
Enkel met betrekking tot de In Aanmerking Komende Producten die bij Vanden Borre zijn aangekocht, verbindt Vanden Borre er zich toe, indien de technieker de Onherstelbaarheid van het Product vaststelt ten gevolge van ee Materiële Panne die optreedt tijdens de Herstelbaarheidsperiode om een waardebon uit te geven voor hetzelfde bedrag als de aankoopprijs van het Product vermeld op de factuur (kortingen afgetrokken), met een maximum van € 5.000 per Product.
Met betrekking tot de In Aanmerking Komende Producten die niet bij Vanden Borre zijn aangekocht, indien de technieker tijdens het eerste interventiedossier de Onherstelbaarheid van het Product vaststelt ten gevolge van een Materiële Panne die optreedt tijdens de Herstelbaarheidsperiode, wordt het betaalde forfait van € 79 vergoed onder de vorm van een waardebon. Geen enkele andere compensatie is voorzien in het geval van een Onherstelbaarheid
De waardebon zal worden uitgegeven na het bezoek van de technieker. De waardebon is 12 (twaalf) maanden geldig en is in één of meerdere keren te gebruiken in alle winkels van Vanden Borre België en op onze online webshop vandenborre.be (exclusief Marketplace).
Wat zijn de uitsluitingen?
De Vanden Borre Life Garantie geldt niet voor:
• In Aanmerking Komende Producten die het voorwerp uitmaken van professioneel, commercieel en/of collectief gebruik;
• In Aanmerking Komende Producten die al meer dan 90 dagen geleden in panne zijn gevallen op het moment van het ondertekenen van het Garantiecontract;
• In Aanmerking Komende Producten die in panne zijn gevallen vóór het ondertekenen van het Garantiecontract en die het voorwerp hebben uitgemaakt van een prijsopgave voor herstelling die door de
Klant is geweigerd of die niet-herstelbaar zijn verklaard;
• De vervanging van accessoires van de In Aanmerking Komende Producten (bijvoorbeeld batterijen, lampen, randapparatuur, enz…).
Tijdens de Herstelbaarheidsperiode worden onderdelen en werkuren aangerekend wanneer de Panne het gevolg is:
• van een oorzaak die los staat van het Product (bijvoorbeeld een ongeval, een schok, een blikseminslag, enz.);
• van een gebruik, een installatie of een aansluiting die niet conform is met de specificaties of voorschriften van de constructeur, van een gebruik dat schadelijk is voor de goede bewaring van het Product, van het gebruik van ongepaste accessoires of verbruiksartikelen.
HET LEVEN VAN HET GARANTIECONTRACT
Het sluiten van het Contract
De Klant zal Vanden Borre de nodige informatie verschaffen voor het ondertekenen van het Garantiecontract, onder meer het e-mailadres dat gekoppeld is aan zijn My Vanden Borre account.
Wat is de duur van het Garantiecontract?
Het Garantiecontract is een contract van onbepaalde duur met een initiële looptijd van 12 maanden te rekenen vanaf de onderschrijving ervan. Na deze periode kan het Contract op ieder moment, gemakkelijk en kosteloos worden opgezegd. Elke begonnen maand wordt als een volle maand beschouwd.
Een Wachttermijn van 60 dagen is van toepassing:
• vanaf de ondertekening van een Vanden Borre Life Garantiecontract, voor alle In Aanmerking Komende Producten,
• vanaf de ondertekening van een Upgrade, enkel voor tv-toestellen.
Wat is de prijs van het Garantiecontract?
De prijs van het Garantiecontract zal maandelijks worden geïnd en wordt aangegeven in jouw Contract. Hij blijft onveranderd gedurende de initiële looptijd van 12 maanden.
De prijs kan nadien wijzigen, mits de Klant vooraf is geïnformeerd. Je hebt de mogelijkheid om het Garantiecontract op te zeggen als je deze prijsverhoging niet aanvaardt, door toepassing van de opzegprocedure.
Een In Aanmerking Komend Product dat niet is aangekocht bij Vanden Borre kan tijdens zijn Herstelbaarheidsperiode worden toegevoegd aan het Garantiecontract mits betaling van een forfait van € 79 bij de eerste interventie op het Interventieadres.
Wijze van betaling
Het bedrag van het Garantiecontract zal maandelijks worden geïnd via bankdomiciliëring.
Voor de inning van de betalingen werkt Vanden Borre samen met SlimPay SA, als betaaldienstverlener. Samen met het Vanden Borre Life Garantiecontract onderteken je een SEPA-domiciliëringsmandaat. Door dit mandaat geef je SlimPay SA de toelating om het bedrag dat maandelijks moet worden betaald voor de dienst Vanden Borre Life te debiteren van jouw rekening, en dit voor de hele duur van het Garantiecontract.
Wijziging van gegevens
Als Klant ben jij als enige verantwoordelijk voor de informatie die jij verschaft aan Vanden Borre. Je moet Vanden Borre onmiddellijk op de hoogte brengen van elke wijziging van de meegedeelde gegevens. Daartoe kan je een online formulier terugvinden in de Vanden Borre Life ruimte van jouw My Vanden Borre account. Je kan Vanden Borre ook contacteren op het nummer 02/334.00.00.
Opzegging van het Garantiecontract?
Door de Klant
Na de initiële periode van 12 maanden kan het Garantiecontract op elk moment worden opgezegd. Elk verzoek tot opzegging van een Garantiecontract moet schriftelijk gebeuren. Je kan een e-mail sturen naar het e-mailadres service@vandenborre.be of een brief naar het postadres:
Vanden Borre
Vanden Borre Life
Slesbroekstraat 101
1600 Sint-Pieters-Leeuw.
In deze e-mail of brief moet je het nummer van jouw Garantiecontract duidelijk vermelden. Het verzoek moet uiterlijk 20 dagen voor de maandelijkse vervaldag van jouw Garantiecontract bij ons toekomen opdat dit zou kunnen worden stopgezet op het einde van de lopende periode. Na deze termijn is een bijkomende maand verschuldigd. In dat geval zal jouw Garantiecontract op het einde van die maand ten einde lopen.
De einddatum van het Garantiecontract zal altijd per e-mail worden bevestigd. De betalingsverplichtingen blijven van toepassing tot de effectieve einddatum van de Dienst.
Door Vanden Borre
Vanden Borre behoudt zich het recht voor het Garantiecontract zonder vooropzeg te beëindigen:
• in geval van niet-betaling van de verschuldigde maandelijkse bedragen,
• in geval van misbruik of gebruik in strijd met de voorwaarden van de Dienst.
Achterstallige betalingen blijven verschuldigd.
Vanden Borre kan eveneens het Garantiecontract op een bepaald moment opzeggen. In dergelijke situatie (behalve in geval van overmacht) zal een vooropzeg van 1 maand worden gerespecteerd.
Gevolg van de opzegging van een Garantiecontract.
Vanaf de dag volgend op de einddatum van het Garantiecontract zal je geen beroep meer kunnen doen op de Dienst.
Kan ik een herroepingsrecht uitoefenen?
Indien het Garantiecontract of de Upgrade wordt afgesloten in de winkel geniet je geen herroepingsrecht.
Indien het Garantiecontract of de Upgrade is aangegaan per telefoon of via internet beschik je over een herroepingsrecht. Overeenkomstig de geldende wettelijke bepalingen beschikt je over een termijn van 14 dagen te rekenen vanaf de onderschrijving van het Garantiecontract of de Upgrade om je herroepingsrecht uit te oefenen zonder redenen te moeten opgeven of een boete te moeten betalen. Om je herroepingsrecht uit te oefenen overeenkomstig de wettelijke bepalingen gebruik je bij voorkeur het daartoe voorziene formulier.
Je kan eveneens een e-mail sturen naar het e-mailadres service@vandenborre.be of een brief naar het postadres:
Vanden Borre
Vanden Borre Life
Slesbroekstraat 101
1600 Sint-Pieters-Leeuw.
Je kan ook contact opnemen met Vanden Borre op het nummer 02/334.00.00 vóór het einde van bovenvermelde termijn van 14 dagen.
Als je al een interventie hebt laten uitvoeren, dien je de kosten hiervan te vergoeden, tenzij zij gedekt zijn door een andere wettelijke of commerciële garantie.
Kan ik mijn Garantiecontract overdragen?
Het Garantiecontract is een contract dat intuitu personae is afgesloten; je kan het dus niet geheel of gedeeltelijk, gratis of tegen vergoeding, overdragen.
Kan mijn Garantiecontract gewijzigd worden door Vanden Borre?
Vanden Borre behoudt zich het recht voor om de inhoud van de Dienst te laten evolueren, evenals het bedrag van het maandelijks abonnement. In geval van een substantiële wijziging van het Garantiecontract door Vanden Borre zal je per e-mail op de hoogte worden gehouden, drie maanden vóór de toepassing van deze wijziging en zal je dan het Garantiecontract kosteloos kunnen opzeggen. De resterende maandelijkse bedragen zijn dan niet verschuldigd. Bij gebrek aan opzegging, loopt het Garantiecontract verder aan de gewijzigde voorwaarden.
Verantwoordelijkheden
Verantwoordelijkheden van de Klant
Bij het ondertekenen van het Garantiecontract verbind je je er als Klant toe om:
• de maandelijkse prijs van het Vanden Borre Life Garantiecontract te betalen,
• Vanden Borre correct op de hoogte te brengen van jouw contactgegevens, en van elke wijziging in die informatie; in het bijzonder de gegevens die nodig zijn voor de maandelijkse betaling van jouw Garantiecontract,
• de diensten van Vanden Borre Life als goede huisvader te gebruiken, in overeenstemming met alle wetten en reglementeringen,
• de diensten van Vanden Borre Life uitsluitend te gebruiken voor persoonlijk gebruik binnen de familiekring. Elk commercieel, professioneel of collectief gebruik (buiten de familiekring) is uitgesloten.
De niet-naleving van deze verplichtingen brengt de opschorting mee van de uitvoering van de Dienst door Vanden Borre. .
Verantwoordelijkheden van Vanden Borre
Vanden Borre verbindt er zich toe de Dienst te verlenen zoals beschreven in dit Contract, behalve in de gevallen waarin het Contract is opgeschort wegens de niet-naleving door de Klant van één van zijn verplichtingen.
JOUW PERSOONSGEGEVENS
De persoonsgegevens die worden verzameld in het kader van dit Garantiecontract zullen worden geregistreerd in de bestanden van Fnac Vanden Borre NV, Slesbroekstraat 101, 1600 Sint-Pieters-Leeuw. Jouw gegevens zullen worden verwerkt door Fnac Vanden Borre om de dienst na verkoop te verzekeren, om je informatie te sturen en om onze communicatie te personaliseren. Je kan jouw gegevens raadplegen en wijzigen en je kan weigeren dat jouw gegevens worden gebruikt om je informatie te bezorgen. Daartoe kan je schriftelijk contact opnemen met onze DPO op het volgende adres: Fnac Vanden Borre NV, Slesbroekstraat 101, 1600 Sint-Pieters-Leeuw of per e-mail op het adres privacy@vandenborre.be (wet van 30 juli 2018). Onze vertrouwelijkheidsverklaring is beschikbaar in de winkel en op www.vandenborre.be/privacy.
De persoonsgegevens van de Klant worden doorgegeven aan SlimPay SA, die optreedt als betaaldienstverlener voor rekening van Vanden Borre en die ze zal kunnen gebruiken om de betaling van jouw Garantiecontract via domiciliëring te laten verlopen.
TOEPASSELIJK RECHT
Het Belgische recht is van toepassing op het Contract voor de Dienst Vanden Borre Life. Enkel de Belgische rechtbanken zijn bevoegd.
DE KLANTENDIENST
Als je vragen hebt met betrekking tot de Dienst, kan je:
• de hulppagina’s in de Vanden Borre Life ruimte van jouw My Vanden Borre account raadplegen.
• een e-mail sturen naar het e-mailadres service@vandenborre.be.
• contact opnemen met Vanden Borre op het nummer 02/334.00.00.
Voor een eventuele klacht kan je contact opnemen met onze consumentendienst, per e-mail op het adres consumer@vandenborre.be of telefonisch op het nummer 02/334.00.01.
Niet tevreden ondanks onze inspanningen? Dan kan je je richten tot de onafhankelijke diensten van de Ombudsman voor de Handel, www.ombudsmanvoordehandel.be.
Voorwaarden geldig vanaf 1 november 2021.